In de blogpost “Jouw e-mailadres in ruil voor mijn freebie” vertel ik je waarom het een goed idee is om e-mailadressen te verzamelen in ruil voor jouw meest waardevolle tips en hoe je dat doet in ConvertKit. In deze blogpost wil ik nog een stapje verder gaan (tenminste als jij er klaar voor bent om een stapje verder te gaan 😉).
Als je e-mailadressen verzamelt met een freebie of weggever, zou het echt wel zonde zijn als je de eigenaars van die e-mailadressen niet vollebak tegen je boezem drukt en in de watten legt met al het interessants dat jij te bieden hebt. Daarom ga je ze regelmatig eens mailen.
Maar voor je dat gaat doen is het wel zo netjes dat je jezelf even keurig voorstelt zodat ze ook weten met wie ze te doen hebben. And that’s where the welcome sequence comes in.
De welcome watte?
Een welcome sequence is een reeks (sequentie) van 2, 3, 4, … mailtjes waarin je je nieuwe subscribers even laat kennismaken met jou en met je business. In een eerste mailtje ga je hen bedanken omdat ze jouw freebie hebben gedownload en laat je hen weten waarom je die freebie gemaakt hebt en met hen wil delen. In een volgende mail stel je jezelf even voor, wie ben jij als mens, maar ook als ondernemer en wat kan je voor je volgers betekenen. In de derde mail doe je een concreet aanbod uit jouw business.
Zo’n welcome sequence wordt automatisch verstuurd naar iedereen die jouw freebie downloadt.
Een welcome sequence maken en koppelen aan je freebie doe je als volgt.
Stap 1: Schrijf je welcome sequence.
Je vindt de sequences bij Automation en vervolgens klik je rechts bovenaan op Sequences. Per mail in je welcome sequence geef je aan wanneer hij verzonden wordt ten opzicht van de vorige mail in de sequence.
Stap 2: Maak een automation
Maak een automation met als trigger “Joins a form” en als action “Add the subscriber to a sequence”.
Et voilà, elke subscriber die je freebie download zal automatisch de welcome sequence doorlopen.