Julie helpt als story-en spreekcoach ondernemers met een duurzame missie om hun verhaal op zo’n overtuigende manier te brengen dat ze niet alleen hun doelpubliek overtuigen om duurzame keuzes te maken, maar dat die klanten hun verhaal ook verder gaan verspreiden. Bij de lancering van haar eigen cursus wou ze dat alles automatisch verliep en daarvoor kwam dit traject net op tijd.

Dag Julie! Net op het moment dat je aan een lancering wil beginnen, neem je er zelf nog een extra cursus bij. Is dat niet wat veel?
“Zo bekeek ik het helemaal niet. Integendeel. Ik volgde Miet al een tijdje en vond het super interessant wat ze deed. Ik had al een paar gratis webinars gevolgd en was dankzij haar al begonnen in Notion. Al gebruikte ik dat programma eigenlijk eerder als een soort Word-document, omdat het zo overweldigend was en ik niet meteen het technisch inzicht had om alles aan elkaar te koppelen. Maar ik wist het dus wel al: als ik ooit concreet iets heb, zoals een training die ik wil lanceren of als ik meer wil gaan automatiseren, dan moet ik gewoon bij Miet gaan aankloppen. En net op het moment dat dat het geval was, kwam zij naar buiten met Trust Your Tools. Een match made in heaven! Geen seconde getwijfeld om me in te schrijven.”
“Neem het aan van iemand die zelfs een mixer kapot kreeg. Als het helder wordt uitgelegd, zoals Miet doet, dan heb je al snel geen schrik meer voor die technische shizzle.”
Wat wilde je dan precies bereiken met Trust Your Tools?
“Ik wilde mijn nieuwe online cursus op een vlotte manier lanceren en verkopen. Ik had in het verleden wel al workshops gelanceerd en was vertrouwd met Convertkit, maar ik wist dat ik er meer uit kon halen. Hoe je alles aan elkaar kon koppelen en automatisch kon laten verlopen, dat was nog Chinees voor mij en ik had geen goesting om dat allemaal zelf te gaan uitzoeken.
Bij mijn vorige lanceringen verliep alles nog manueel: iemand schreef zich in, ik kreeg daar een mailtje van, waarna ik een factuur opmaakte en mijn rekeningnummer doorstuurde. Ondertussen stond die persoon wel in mijn lijst van deelnemers, maar moest ik nog checken of ze wel betaald hadden. Constant was ik alles in de gaten aan het houden, wat heel stresserend was. Ik wilde dus het betalingssysteem automatiseren en dat linken aan Convertkit. Als er nu iemand inschrijft, komt die op een Plug & Pay-betaalpagina. Na betaling komt de deelnemer ineens met de juiste tag in Convertkit terecht en kan ze doorstromen naar het leerplatform en komen haar gegevens automatisch in Notion. Heel dat cirkeltje heb ik geleerd van Miet. En dat heeft me enorm veel rust gebracht, want ik moet niet meer constant alles checken.”
Welke tools heb je naast Convertkit en Plug & Pay nog op punt gezet?
“Notion! Ik wilde het niet meer als een Word-document gebruiken en het volle potentieel benutten. Mijn Notion workspace is nu mijn centrale database waar ik alle informatie verzamel, van cadeaulijstjes tot workflows voor mijn business.
Daarnaast heb ik mijn volledige cursus in het online leerplatform The Huddle gezet.
Het leuke is dat je in dit traject ook inspiratie krijgt voor andere tools waar je nog niet aan dacht. Je hebt enerzijds die massive programma’s zoals Convertkit en Notion, maar ik heb ook van die kleine dingetjes ontdekt, zoals Chatra en Bonjoro. Leuke hebbedingetjes die ik in de toekomst misschien kan gebruiken, kreeg ik zomaar op een plateautje aangereikt.”
“Ik wist, als ik ooit concreet een online cursus zou lanceren of iets wou automatiseren, dan was Miet degene bij wie ik moest zijn.”
Wat was voor jou de meerwaarde van de extra ondersteuning in de vorm van de live-dagen, coworking-dagen en Slack-community?
“Ik vond het fijn dat je doorheen het hele traject aan Miet haar mouw kon trekken. Dat werkte voor mij beter dan mocht ik bijvoorbeeld maar één coaching call hebben, waarvoor ik dan moest zorgen dat ik alle vragen had verzameld die ik op haar wou afvuren.
Op de coworking-dagen werkte ik bijvoorbeeld een hele dag aan het opstellen van mijn salespage en alles wat daarbij hoort qua technische toestanden. En dan kon ik daar met Miet even over sparren.
Op de live-dagen stond ze dan letterlijk naast mij en zei ze wat ik moest doen en waar ik moest klikken. Dat was een grote hulp bij het opzetten van mijn leerplatform, iets wat ik nog nooit gedaan had. Dat is toch een andere manier dan wanneer je in het ene tabblad een instructiefilmpje laat afspelen en in het andere tabblad zelf aan de slag gaat, en je dan moet pauzeren en terugspoelen omdat het te snel ging. Op de live-dag zei Miet à la minute wat je moest doen. Bovendien gaf ze extra tips naar workflow toe. Ze liet me dingen anders bekijken en reikte een andere aanpak aan. Dat praktische brein van haar kwam bovenop de puur technische ondersteuning.
Daarnaast was het ook fijn om samen met andere onderneemsters te connecteren. Iedereen in onze groep had zowat hetzelfde doel voor ogen, elk voor haar zaak natuurlijk, en dat maakte het interessant om ervaringen uit te wisselen. Die andere dames zetten ook je eigen oogkleppen open. Soms zat ik zo vastgepind op een idee, maar had Miet of iemand anders een andere aanpak, waardoor ik weer geïnspireerd werd.”
“Het fijne aan de live-dagen was dat Miet letterlijk naast jou stond en met je meevolgde en zei waar je moest klikken. Haar ideeën en die van anderen, lieten me dan weer op een heel andere manier naar mijn eigen aanpak kijken.”
Wat vond je voor jou het fijnste aan het traject?
“Voor mij kwam het traject precies op het goede moment. Ik vond het ook leuk dat het een traject was dat mijn tempo volgde. Het lesmateriaal stond online mooi geordend per tool, zodat ik er gemakkelijk naar kan terugkeren wanneer ik het nodig heb. En ik had 4 maanden de tijd om naar mijn doel toe te werken, met de nodige pieken en dalen. Want je bent natuurlijk geen 4 maanden non-stop bezig met het opzetten van een salespagina. Er is ook geen tijdsdruk van één moment waarop je alles moet bundelen. Miet is bovendien heel bereikbaar. Ik stelde geregeld een vraag via Slack en soms kreeg ik binnen het uur al een Loom-filmpje met het antwoord.”
Wat zou je zeggen tegen iemand die twijfelt of dit traject iets voor haar is?
“Niet twijfelen, gewoon doen! Het is zoveel sterker als je zelf weet hoe je bepaalde dingen in elkaar kan steken en tools met elkaar kan linken, dan wanneer je echt alles volledig uit handen geeft. Je hebt dan nog de keuze om het uit te besteden, maar ik vind het persoonlijk belangrijker om zelf te weten hoe de vork in de steel zit. Dan weet je ook welke stappen die andere uitvoert en hoe, en kan je zelf iets aanpassen wanneer je snel moet schakelen.
Ik ben zelf totaal niet technisch aangelegd. Neem het aan van iemand die er al in geslaagd is een mixer kapot te maken omdat ze niet wist dat er een tussenstukje op hoorde *(lacht)*. Het lijkt vaak zo moeilijk, maar als het allemaal helder stap voor stap uitgelegd wordt, zoals Miet dat doet, dan denk je al snel “oh, is het dat maar!”. Het geeft je zelfvertrouwen. Ja, het vraagt wat tijd om iets de eerste keer op te zetten, maar daarna zit het in je vingers en is het de volgende keer maar een werkje van een paar minuten. En Miet is gewoon de persoon bij wie je moet zijn om iets zo helder, stap voor stap uitgelegd te krijgen.”
Over Julie
- Naam: Julie Tamsin
- Stem- en spreekcoach
- Instagram: @julietamsin_stem_enspreekcoach