“Schrijf je hier in om mijn wekelijkse nieuwsbrief te ontvangen!” Met dat zinnetje ga je waarschijnlijk geen potten breken. Een nieuwsbrief klinkt namelijk niet als iets wat je wekelijks in je mailbox wil krijgen. Het klinkt eerder als promotie van de Aldi of de MediaMarkt.
Toch ben ik ervan overtuigd dat je je tribe echt kan bereiken door ze regelmatig (wekelijks, tweewekelijks, maandelijks, …) te mailen met interessante informatie waar ze echt iets aan hebben.
Maar daarvoor moet je ze natuurlijk wel op je mailinglijst krijgen en ook dat doe je met interessante informatie waar ze echt iets aan hebben. En in dit geval doe je dat met een freebie (ook wel bekend als opt-in, weggever, lead magnet). Dit kan een ebook zijn, maar evengoed een video, een audio-fragment, een webpagina waar ze exclusief toegang toe krijgen, … En voor een winkel of webshop is een kortingcode heel geschikt als weggever.
Je geeft dan goede content gratis weg in ruil voor het e-mailadres van de geïnteresseerde. Zodra je dat e-mailadres hebt, kan je je subscriber in de watten gaan leggen met alles wat jij te delen hebt.
ConvertKit is dé tool om enerzijds je mailinglijst op geregelde tijdsstippen te overladen met jouw top-content, maar anderzijds ook die weggever of freebie aan te bieden aan al wie hem hebben wil.
Hoe doe je dat?
Stap 1: Het Formulier
Je maakt een formulier waarin ieder die je freebie hebben wil haar e-mailadres kan achterlaten.
Stap 2: De incentive mail
Je schrijft een incentive mail waaraan je je freebie koppelt.
De incentive mail vind je via Settings > Incentive. In de mail staat altijd een knop, daarmee kan de subscriber de freebie downloaden of wordt ze doorverwezen naar de juist url.
Stap 3: embed het formulier
Je embed het formulier in je website:
Dit doe je met de knop Embed, meestal kan je de javascript-code embedden in een codeblok op je website.
Et voilà, je hebt nu een freebie geïnstalleerd, laat die mailadressen nu maar binnenkomen!