Drie inside tips over Convertkit

ConvertKit is perfect voor het sturen van je wekelijkse nieuwsbrief naar je subscribers en ook ideaal voor het verzamelen van e-mailadressen door middel van een freebie of weggever. En natuurlijk om aan je nieuwe subscribers een welcome sequence te sturen.

Maar wist je dat je met ConvertKit nog veel meer kan? Als je een beetje creatief omspringt met de mogelijkheden van ConvertKit, dan kan je het ook gebruiken voor een aantal andere handige dingen zoals deze drie.

Een e-mailcourse of challenge

Ik vertelde je in de vorige twee blogposts hoe je een freebie kan weggeven om e-mailadressen te verzamelen en hoe je al deze nieuwe subscribers een welcome sequence kan sturen waarin je jezelf, je bedrijf en je aanbod voorstelt in een drietal e-mails.

Als je van het formulier uit deze blogpost nu eens een inschrijvingsformulier voor de e-mailcourse maakt en van de incentive mail die bij dit formulier hoort een bevestigingsmail voor de inschrijving. En vervolgens maak je een sequence zoals in deze blogpost, maar in de plaats van een welcome sequence, maak je een course sequence waarbij je in elke mail iets uitlegt of een link zet naar een video-tutorial. Dan heb je een volledig geautomatiseerde e-mailcourse.

Een poll organiseren

Je kan in een mail heel makkelijk een poll organiseren waarin je je subscribers bevraagt over een bepaald onderwerp. Dat doe je zo.

In dit voorbeeld vroeg ik aan iedereen die ingeschreven was voor de webinar Start to Notion wat hun kennis van Notion voor de webinar al was.

Stap 1

Maak tags voor elk antwoord.

Convertkit - Maak tags voor elk antwoord - Unclouded Blog

Stap 2

Maak een pagina op je website waarop je vertelt dat het antwoord genoteerd hebt. Bijvoorbeeld: http://www.unclouded.be/genoteerd.

Stap 3

Stel je vraag in je mail en maak voor elk antwoord een link naar dezelfde genoteerd-pagina. Vink voor elke link ook het vakje “Tag subscribers who click this link” aan en hier kies je voor elk antwoord de juiste tag.

Convertkit tips - Tag subscribers who click this link - Unclouded Blog

Convertkit - Voeg een tag toe - Unclouded Blog

Et voilà, doordat elke link verwijst naar een andere tag, worden je subscribers getagd op basis van de link waarop ze klikken. Je kan dan bij je tags aflezen hoeveel subscribers op elke link hebben geklikt.

Oeps, ik heb me per ongeluk uitgeschreven, kan je me terug toevoegen aan je mailing list?

Die vraag je je wel eens krijgen en eigenlijk moet je die persoon dan vragen om opnieuw één van je forms in te vullen en opnieuw op de knop in de incentive mail te klikken. Maar je kan dat ook snel even zelf doen.

Stap 1

Maak een form (ik noemde het mijne “Silly Unsubscribers” 😉). Je hoeft je niet te bekommeren over hoe dit formulier er uit ziet.

Convertkit - Silly Unsubscribers - Unclouded Blog

Stap 2

Schakel de incentive mail uit.

Convertkit tips - Schakel de incentive mail uit - Unclouded Blog

Stap 3

Kopieer de link die je vindt via “Embed” en “Share”, plak hem in de adresbalk en vul in het formulier de gegevens van de subscriber die zich per ongeluk uitschreef in.

Convertkit tips - schrijf de subscriber terug in - Unclouded Blog

Unclouded

Tech shizzle tips en tricks rechtstreeks in je inbox

Automatisatie, tools, systemen: er is zoveel technische shizzle out there! In de Unclouded nieuwsbrief filter ik de interessantste tips en tricks eruit voor jou en deel ik plezante behind-the-scenes. Schrijf je nu in voor de enige tech-nieuwsbrief die je niet in slaap wiegt!

En word je toch geen tech-fan, dan is er zelfs een uitschrijf-knop voorzien.

Pin It on Pinterest

Share This