Mijn mailbox is één van de belangrijkste tools om mijn business te runnen. Uiteraard komen en gaan al mijn mails met klanten, partners, … via mijn mailbox. Maar het is voor mij ook te verzamelplek van alle dingen die ik niet mag vergeten en die ik via braintoss naar mijn mailbox dirigeer. Knoop in de zakdoek, next level!
Tegelijk wil ik zo weinig mogelijk tijd spenderen in mijn mailbox. Ik ga twee of maximum drie keer per dag heel bewust naar mijn mailbox en baken de tijd die ik er dan in spendeer tot maximum een half uur per keer. Voor de rest van de dag laat ik mijn mailbox dicht!
En dat werkt, maar alleen omdat ik enkele regeltjes hanteer en die ook heel consequent toepas. En ik vertel dit niet omdat ik mezelf zo geweldig vind, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat jij dat ook kan!
You can do this 👊
#1 Enkel nieuwsbrieven die mij interesseren
En, echt waar, ze bestaan, nieuwsbrieven waar ik echt iets aan heb, waar ik iets van opsteek of die gewoon heel erg leuk zijn om te lezen omdat de goesting van de schrijver er bij elk woord van afspat.
En die mogen blijven, graag zelfs, maar al de rest gaat er onverbiddelijk uit!
Doe eens het volgende:
Schrijf je de komende twee weken uit voor elke nieuwsbrief die je ontvangt en die je toch nooit leest. Geloof me, dat helpt.
Als je merkt dat je bepaalde nieuwsbrieven blijft ontvangen, markeer ze dan als spam. Na twee of drie keer, of vaak zelfs al na één keer, weet je e-mailprogramma dat je deze shit niet meer in je inbox wil en gaat-ie de volgende keer regelrecht naar je spam-map!
Na verloop van tijd ontvang je af en toe toch weer eens een nieuwsbrief omdat je je e-mailadres ergens hebt achtergelaten, schrijf je dan gewoon meteen weer uit!
Geniet van een (bijna) lege inbox en voel je helemaal zen! 🧘♀️ Of toch bijna!
#2 Weg met mapjes
Hoeveel mapjes zitten er in je Inbox? Maar serieus, er was een tijd dat ik 57 had! No shit! En maar zoeken waar die mail zich bevond (nooit in het eerste mapje waar ik keek). En maar opruimen in al die mapjes.
Tot ik de zoekfunctie ontdekte. Zoveel handiger dan mapjes. Ik vind elke mail toch wel terug, op basis van de afzender, of een bepaald kernwoord wat er in gebruikt werd, of op basis van het tijdstip dat ik hem ontving, …
Dus: Dood aan alle mapjes! Gebruik je zoekfunctie!
#3 Touch it once
Open je mailbox, handel elke mail af, sluit je mailbox! Dat zou de workflow moeten zijn die je elke keer volgt als je een mailmomentje hebt. Natuurlijk is het net iets minder simpel in de praktijk, maar niet veel! Je kan dit waarmaken als je bij elke mail in je inbox de volgende stapjes volgt.
Moet je nog iets doen met deze mail (grondig lezen, antwoorden, doorsturen)? Is het antwoord “nee”, archiveer de mail dan. Is het antwoord “ja” ga dan naar de volgende vraag.
Kan je deze mail in maximum 2 minuten afhandelen? Is het antwoord “ja”, doe dan wat je moet doen en archiveer de mail. Is het antwoord “nee”, plan dan in wanneer je de mail gaat afhandelen en archiveer hem nadien.
Is dit echt de moeite waard?
Deze regeltjes consequent toepassen levert je het volgende op:
Altijd een lege inbox, want al je mailtjes zijn meteen gearchiveerd.
Nooit meer tijd spenderen aan het opruimen van je mailbox, want dat doe je automatisch na elke mail.
Al je mails zijn makkelijk terug te vinden met de zoekfunctie van je mailbox.
Heel. Veel. Rust. In. Je. Hoofd.
Echt waar! Stel je eens voor dat je je mailbox opent en er zitten vier mailtjes in. Één ervan is een razend interessante nieuwsbrief die je enkel even leest, twee mailtjes kan je meteen beantwoorden en het vierde laat je nog even staan om er aan het einde van je werkdag wat tijd aan te spenderen. Zalig, toch? En stel je voor dat je dan je werkdag afsluit met een lege inbox! Need I say more?