Waarom Notion dé productiviteitstool is die je nodig hebt!

Notion is zonder twijfel mijn nerd crush van het jaar! Het wordt wel eens “de enige app die je nodig hebt voor productiviteit in je werk en leven” genoemd en dat is er wat mij betreft niet ver naast.

Misschien heb je nog nooit van Notion gehoord, wel dan is het nu hoog tijd dat daar verandering in komt!

Wat is Notion?

Notion is een all-in-one workspace die is ontworpen om zo ongeveer alles op te slaan wat je maar kunt bedenken: wiki’s, takenlijsten, leeslijsten, projectplannen, budgetten, fotogalerijen, blogsplanners, … Ja, echt alles! En dat op al je toestellen.

Voor ik Notion gebruikte had ik een takenlijst in Asana, Evernote gebruikte ik voor mijn notities en als digitale fichebak, Google Keep om snel, tijdelijke notities te maken, en dan had ik nog een hoop excel-bestanden met gestructureerde lijsten en gegevens.

Nu heb ik Notion!

Of je nu content calenders en blogposts wil maken, of een plaats zoekt om je recepten overzichtelijk op te slaan, of je wil een lijst met de YouTube-video’s op je later wil bekijken, … Je kan je Notion-werkruimte zo ingewikkeld of zo eenvoudig maken als je zelf wilt.

Je kan je persoonlijke en professionele inhoud in dezelfde ruimte opnemen, maar ze toch gescheiden houden.

Productiviteitstool Notion - Master Tasklist

Het is zo eenvoudig en tegelijkertijd zo geniaal. 🤓

Hoe werkt Notion?

Notion bestaat uit blokjes, en zo’n blokje kan vanalles zijn: tekst, sub-pagina’s, todo’s, tabellen, kanban-boards (zoals ook Trello is opgebouwd), afbeeldingen, bestanden, links, audio, video, …

En met die blokjes bouw je wat je maar wilt: van het runnen van je business met takenlijstjes, een projectplanning en je budgetplan tot je leven buiten je werk met een receptendatabase, een leeslijst en een overzicht van de hobby’s van je gezinsleden. Je kan werkelijk alles kwijt in Notion.

Voor mezelf is mijn takenlijst in Notion het hart van mijn workspace, maar die is zo uitgebreid, overzichtelijk en krachtig dat ik vandaar uit zo goed als mijn hele business run.

Taken krijgen een duidelijke deadline waardoor ik ze makkelijk kan sorteren, filteren en in een kalender weergeven.

Maar taken bevatten ook alle informatie die nodig is om te taak uit te voeren. Een taak is namelijk, zoals heel veel in Notion, een subpagina van je takenlijst waarin je weer nieuwe informatie kwijt kan. Als er op mijn takenlijst bijvoorbeeld het schrijven van een blogpost staat, schrijf ik de draft-versie van die blogpost dus ook gewoon in de pagina die bij deze taak hoort.

Productiviteitstool Notion - Dashboard

Verder is mijn workshop ingedeeld in “Areas” (verantwoordelijkheidsgebieden zonder deadline) en “Projects” (reeks taken gekoppeld aan een doel, met een deadline) en kan elke taak toegewezen worden aan deze areas en projects zodat ze ook weer makkelijk gefilterd en gesorteerd kunnen worden binnen zo’n area of project.

Deze indeling in areas en projects in trouwens gebaseerd op “The PARA Method: A Universal System for Organizing Digital Information” van Tiago Forte.

Verder bevat elke area en elk project ook weer alle informatie (tekst, afbeeldingen, links, …) die nodig is in de bebehorende area of project.

Notion combineert voor mij het beste van Evernote, Google Docs, Keep, Excel en Asana. En doordat je niet van tool hoeft te wisselen, heeft Notion een naadloze workflow gecreëerd die zich op één plek bevindt. 👍

Het prijskaartje

Productiviteitstool Notion - Pricing

Ook dat valt heel er mee. Er bestaat een gratis versie van Notion, waar je al een heel eind mee komt, maar zelfs als je overschakelt op en betalend plan ben je nog geen stukken van mensen kwijt.

Zijn er dan geen minpuntjes?

Jawel, die zijn er zeker. De leercurve, bijvoorbeeld, die is behoorlijk steil. In het begin kan het wel eens overweldigend zijn om met Notion te werken. Maar eens je er gewend aan bent, wil je niets anders meer.

Notion vind je hier: notion.so

Gebruik jij Notion al? Of wil je het gaan gebruiken? Vertel er me alles over!

🔖 Meer weten over Notion? Lees dan zeker ook deze blogposts!

Unclouded

Tech shizzle tips en tricks rechtstreeks in je inbox

Automatisatie, tools, systemen: er is zoveel technische shizzle out there! In de Unclouded nieuwsbrief filter ik de interessantste tips en tricks eruit voor jou en deel ik plezante behind-the-scenes. Schrijf je nu in voor de enige tech-nieuwsbrief die je niet in slaap wiegt!

En word je toch geen tech-fan, dan is er zelfs een uitschrijf-knop voorzien.

Pin It on Pinterest

Share This