Zapier

Hoe zouden mijn dagen en die van mijn klanten er uit zien als Zapier niet bestond? Waarschijnlijk zouden we dan heel veel tijd steken in het overbrengen van gegevens van de ene tool naar de andere. Ik schreef al eens een blogpost over het nut van automatiseren.

Wat is Zapier?

Zapier is een automatisatie-tool die ervoor zorgt dat je bepaalde tools aan elkaar kan koppelen zodat een actie in één tool leidt tot één of meerdere acties in één of meerdere andere tools. De actie die de andere acties uitlokt, noemen we een trigger. Bijvoorbeeld: een klant koopt iets in jouw webshop (trigger) en haar gegevens belanden in jouw e-mailmarketingprogramma (en krijgen daar een specifieke tag) zodat je haar nadien een mailing kan sturen en haar gegevens belanden bovendien ook nog eens in een Google Sheet zodat jij steeds een mooi overzicht hebt van al je verkopen.

Wat doe je met Zapier?

Verschillende tools kan je al rechtstreeks met elkaar koppelen, maar die koppeling is er niet voor alle tools en loopt ook niet altijd van een leien dakje. Zapier is dan vaak de beste oplossing. De meeste tools (en zeker de tools die ik veel gebruik, want ik let daar wel extra op) kan je wel koppelen met Zapier en die treedt dan op als doorgeefluikje tussen al je tools.

Als al je tools gekoppeld zijn, dan ga je Zaps bouwen.

Een Zap bestaat uit een trigger en alle acties die op die trigger moeten volgen.

Om nog eens het voorbeeld hierboven te gebruiken. De trigger is: klant koopt iets in de webshop. De acties die daarop volgen zijn: geef deze subsicriber een tag in ConvertKit en voeg de gegevens van de aankoop toe aan een nieuwe rij in een Google Sheet.

Je kan in Zapier zo ver gaan als je zelf wilt. Je kan zaps maken met een trigger en één actie, of je kan er een hele reeks acties aan koppelen en die nog aanvullen met een aantal speciallekes.

the ultimate toolkit - zapier - unclouded blog

Speciallekes

Delays: hiermee bouw je een vertraging in in je zap. Zo pauzeer je de zap voor een bepaalde tijd en worden handelingen pas op een later tijdstip hervat. Dit kan gaan van enkele minuten, tot meerdere dagen, weken of maanden of tot een bepaalde datum en tijdstip. Bijvoorbeeld: alle deelnemers worden op hetzelfde tijdstip toegelaten tot de online cursus in Teachable.

Filters: hiermee zorg je ervoor dat een zap enkel wordt uitgevoerd wanneer er aan een bepaalde voorwaarde is voldaan. Bijvoorbeeld: als de aankoop hoger was dan een bepaald bedrag, krijgt de klant een bepaalde tag in ConvertKit en krijgt ze op die manier een mailtje met een kortingcode voor haar volgende aankoop.

Paths: een beetje gelijkaardig aan filters, maar dan met meerdere scenario’s. Bijvoorbeeld: je verkoopt meerdere online cursussen tegelijk, dan kan je er met een path voor zorgen dat elke deelnemer aan de juiste cursus wordt toegevoegd.

Alternatieven voor Zapier

IFTTT oftwel If This Then That: in grote lijnen zou je kunnen zeggen dat IFTTT meer gericht is op personal use en zapier meer voor business use. Er zijn uitzonderingen, maar basically komt het daar wel op neer. Ik gebruik IFTTT niet zo heel vaak omdat Zapier meer geschikt is voor de dingen die ik wil doen. IFTTT komt nu ook wel met een Pro-plan waarbij ze zich ook meer op het business-gebruik willen richten, maar daar ben ik zelf nog niet mee aan de slag gegaan.

Meer info

Zapier is gratis voor je eerste vijf zaps, beperkt tot zaps met twee stappen (een trigger en een actie) en je kan geen gebruik maken van premium apps zoals Webhooks en bepaalde triggers en acties van Shopify, Teachable, … Wil je meer dan vijf zaps, meer dan één actie of gebruik maken van premium apps? Dan betaal je 24,99 $ per maand of 209,88 $ per jaar.

Lees ook de andere blogposts uit The Ultimate Toolkit

#1 – ConvertKit
#2 – Plug & Pay
#3 – Zapier
#4 – Factuursturen.be
#5 – Calendly
#6 – Squarespace

Unclouded

Tech shizzle tips en tricks rechtstreeks in je inbox

Automatisatie, tools, systemen: er is zoveel technische shizzle out there! In de Unclouded nieuwsbrief filter ik de interessantste tips en tricks eruit voor jou en deel ik plezante behind-the-scenes. Schrijf je nu in voor de enige tech-nieuwsbrief die je niet in slaap wiegt!

En word je toch geen tech-fan, dan is er zelfs een uitschrijf-knop voorzien.

Pin It on Pinterest

Share This