fbpx

Convertkit

Wat is ConvertKit?

Nieuwsbrieven zou je kunnen zeggen, maar ik hoor de term nieuwsbrief niet zo graag. Dat doet mij teveel denken aan schreeuwerige promomails van denaldi of de mediamarkt. De zogenoemde nieuwsbrieven kunnen ook gewoon pareltjes vol interessante, nuttige, waardevolle content zijn. Ik krijg wekelijks een paar van die pareltjes in mijn mailbox en die lees ik vaak integraal. Bij schreeuwerige promomails druk ik onverbiddelijk op unscubscribe.

Maar dat terzijde. ConvertKit is dus een tool waarmee jij jouw mailinglijst kan verblijden met die waardevolle content van jou. En dat doe je best ook, want het is dé manier om te verbinden met jouw tribe.

Waarom ConvertKit?

Één woord: eenvoud. Ik hou van alles wat eenvoudig, helder en gebruiksvriendelijk is en dat is ConvertKit helemaal. Geen toeters en bellen, geen shiny objects, gewoon de essentie en dat is meteen ook de kracht van ConvertKit. Je vindt makkelijk alles wat je nodig hebt.

Wat doe je met ConvertKit?

Je volgers laten inschrijven op je mailinglijst.

Je kan in ConvertKit een formuliertje maken dat je op je website plaatst en waarmee je volgers zich kunnen inschrijven voor je mailinglijst. Mijn tip: spreek dan niet over je “nieuwsbrief”, maar eerder over “Mijn ultieme tips & tricks elke week in jouw mailbox” of “Maandelijke inspiratie” of iets dergelijks. Dit is handig en ook snel gemaakt in ConvertKit, maar in de praktijk gaan niet zo heel veel mensen zich hiervoor inschrijven.

Lead magnets aanbieden

Een beter idee is om je publiek op te bouwen met een lead magnet (ook bekend als freebie, weggever, optin, …). Dit is een waardevol stukje content waarin jij jouw expertise kan tentoonspreiden in ruil voor het e-mailadres van degene die de lead magnet wil hebben. Denk hierbij aan een e-book, een webinar, een kortingsbon, …

Mails sturen naar je mailinglijst

Al die e-mailadressen op jouw lijst zijn waardeloos als je er dan niets mee doet. Dus ga je je volgers regelmatig (wekelijks, maandelijks, …) verblijden met een bezoekje aan hun mailbox.

ConvertKit-language

Wanneer je een ConvertKit-account aanmaakt en eens gaat piepen, ben je in eerste instantie misschien niet helemaal mee met alles wat je daar vindt. Ik verduidelijk even een paar begrippen.

Subscribers: dat zijn natuurlijk de mensen die op jouw mailinglijst staan.

Tags: je kan tags toekennen aan al je subscribers zodat je hen gerichter kan mailen. Zo kan je bijvoorbeeld een tag maken voor de wachtlijst van je cursus of wanneer ze een bepaalde freebie hebben gedownload, wanneer ze iets hebben gekocht, …

Segments: hiermee kan je heel gericht gaan bepalen welke subscribers je wilt aanschrijven. Bijvoorbeeld alle nieuwe subscribers vanaf een bepaalde datum met tags x en y, maar die niet tag z hebben.

Automations: de enorme kracht van ConvertKit zit in de makkelijke manier om dingen te gaan automatiseren.

Visual automations: hiermee kan je hele automatisaties bouwen. Bijvoorbeeld: als een subscriber tag x krijgt, ontvangt hij een mailsequence en daarna krijgt hij tag y.

Sequences: een opeenvolging van automatisch verstuurde mails. Subscribers worden aan sequences toegevoegd en doorlopen dan volledig automatisch die reeks mails die op bepaalde tijdstippen worden gestuurd.

Rules: hiermee doe je een beetje hetzelfde als bij de visual automations, maar waar je bij de visual automations bijna eindeloos veel stapjes kan doorlopen, is er bij de rules enkel een trigger (de oorzaak) en een action (het gevolg). Bijvoorbeeld wanneer iemand een formulier invult, wordt hij toegevoegd aan een sequence.

Landing pages en forms: een landingspagina is een op zichzelf staande pagina, een formulier implementeer je in je eigen website, maar beiden dienen om e-mailadressen te verzamelen.

Broadcasts: dit zijn de eenmalige e-mails die je wekelijks of maandelijks stuurt naar je lijst (euh … nieuwsbrieven dus). Je kan ze plannen zodat ze automatisch op een bepaald tijdstip worden verstuurd.

Concrete voorbeelden

Ik heb je al wat technische shizzle meegegeven, maar misschien zegt dat nog niet meteen wat je nu precies allemaal kan met ConvertKit? Tijd voor enkele concrete voorbeelden.

Een leadmagnet met welcome sequence

Stel: je bent copywriter en hebt een e-book geschreven met jouw 10 beste copy-tips. In ConvertKit maak je dan een form voor op je website of een landingspage. Wie jouw ultieme copytips graag wil downloaden zal dit formulier moeten invullen. ConvertKit stuurt dan een mailtje met de link naar het e-book, maar door een automation in te stellen wordt de subscriber meteen ook toegevoegd aan een welcome sequence en ontvangt in een tijdspanne van vijf dagen een welcome sequence van drie mails. In de eerste bedank je je subscriber uitvoerig voor het downloaden van jouw copytips. In mail 2 stel je jezelf voor en in mail 3 doe je je aanbod uit de doeken. Zodra de welcome sequence achter de rug is, is je subscriber klaar om je wekelijkse tips & tricks te ontvangen.

🔖 Leestips: Een welcome sequence opzetten in Convertkit | Een freebie sequence opzetten | Drie inside Convertkit tips

Een e-mailcursus of challenge

Je bent diëtiste en bied een 30-day healthy eating challenge aan. Inschrijven kan opnieuw via een form of landing page. De dagelijkse mails met tips, recepten en opdrachten verlopen via een sequence. Op dezelfde manier kan je een cursus aanbieden die volledig verloopt via mails. Je kan hier zelfs video’s aan toevoegen, pdf’s meesturen, … Zo’n cursus of challenge kan je gebruiken als lead magnet, maar je kan er ook een betalend aanbod van maken.

Een bevestigingsmail na een aankoop

Vind je de bevestigingsmails die vanuit een webshop of betaalpagina worden gestuurd te onpersoonlijk? Dan kan je via een automatisatie (vaak via Zapier) ervoor zorgen dat je klant een bevestigingsmail krijgt vanuit ConvertKit die je dan weer veel persoonlijker kan aanpakken.

Alternatieven voor ConvertKit

Mailchimp: niet mijn favoriet. Ik werkte er jarenlang mee in vorige jobs en trok mezelf regelmatig de haren uit het hoofd van frustratie. Ik vind Mailchimp niet gebruiksvriendelijk en qua automatisatie hinkt deze tool toch nog ver achterop in vergelijking met ConvertKit. Wel heel interessant als je meer belang hecht aan het design van je mails dan aan de automatisaties.

ActiveCampaign (voor sommigen beter bekend als Mailblue): zeker geen slechte tool en (afhankelijk van wat jij nodig hebt) een beetje goedkoper dan ConvertKit, maar ConvertKit is dan weer net iets beter automatiseerbaar.

Drip: op alle vlakken zeer vergelijkbaar met ConvertKit.

Meer info

ConvertKit is gratis voor je eerste 1000 subscribers. Wil je gebruik maken van alle automatisatie-mogelijkheden dan betaal je 29 $ per maand of 290 $ per jaar (tot 1000 subscribers).

Een account aanmaken kan hier: https://app.convertkit.com/referrals/l/d29c182e-c634-4ba4-87bf-5908fc69a39a (*)

(*) Dit is een referral link, ik word hier niet voor betaald, maar ontvang wel enkele extra gratis subscribers. Ik doe dit soort referrals enkel voor tools die zelf gebruik en waar ik tevreden over ben.

Lees ook de andere blogposts uit The Ultimate Toolkit

#1 – ConvertKit
#2 – Plug & Pay
#3 – Zapier
#4 – Factuursturen.be
#5 – Calendly
#6 – Squarespace

Unclouded

Tech shizzle tips en tricks rechtstreeks in je inbox

Automatisatie, tools, systemen: er is zoveel technische shizzle out there! In de Unclouded nieuwsbrief filter ik de interessantste tips en tricks eruit voor jou en deel ik plezante behind-the-scenes. Schrijf je nu in voor de enige tech-nieuwsbrief die je niet in slaap wiegt!

En word je toch geen tech-fan, dan is er zelfs een uitschrijf-knop voorzien.

Pin It on Pinterest

Share This